سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات طلایی برای راه اندازی موفق وب سایت تجارت الکترونیک

نظر

نوع محصولات فروشی را مشخص کنیدبا وجود صدها میلیون خریدار آنلاین، طراحی سایت فروشگاهی و تجارت الکترونیک و کسب و کار آنلاین تصمیم بزرگی به نظر می­رسد. اما برای اینکه کسب و کار موفق و قانونی داشته باشید باید از نکات و شیوه­ های مربوط به آن نیز پیروی کنید. هر روز کسب و کارهای بیشتری به صورت آنلاین راه اندازی می­شوند یا در حال ساخت وب سایت تجارت الکترونیک هستند تا در آنها محصولات خود را به فروش برسانند، پس همیشه رقابت در حال افزایش است. نکاتی که در ادامه بیان می­کنیم، طلایی­ ترین نکات برای داشتن وب سایت فروشگاهی موفق و پر رونق است از مرحله­ی راه اندازی تا انتهاست.

  1. نوع محصولات فروشی را مشخص کنید

در صورتی که کسب و کار معروف و راه اندازی شده­ای دارید و در حال راه اندازی سایت فروشگاهی هستید پس اطلاع دارید که چه محصولاتی را خواهید فروخت اما در صورتی که کسب و کار جدیدی می­خواهید راه اندازی کرده و وارد دنیای تجارت الکترونیک شوید، این وب سایت بهترین جا برای شروع است. میزان رقابتی بودن بازارهای مختلف و همچنین حاشیه سود بالقوه­ ی کالاهایی که قصد فروش دارید را در نظر بگیرید. قطعا موفق شدن در فضایی که قیمت افزوده­ی بیشتری دارد بسیار راحت­تر است. ما کسب و کارهای تجارت الکترونیک بسیار موفقی را دیده­ایم که کالاهای کاملا عجیب غریبی می­فروشند، پس به دنبال افکار و ایده ­های کاملا جدید و خلاقانه باشید.

  1. اسمی برای کسب و کار خود انتخاب کنید

انتخاب اسم جذاب برای وب سایت فروشگاهی شما را از سایر رقبا متمایز می­سازد پس وقتی را اختصاص دهید و حتما در مورد آن به دقت فکر کنید. ضمنا، عوض کردن اسم وب سایت تجارت الکترونیک کار چندان ساده­ ای نیست پس احتمالا مدت زمان زیادی را با اسمی که انتخاب می­کنید سپری خواهید کرد. ضمنا، بازاریابی موتور جستجو نام دامنه­ای که انتخاب خواهید کرد هم در نظر داشته باشید، از جمله کلمات کلیدی در اسم وب سایت تجارت الکترونیک، تأثیر زیادی روی آینده­ی فعالیت­های بازاریابی شما دارد. از ابزارهای آنلاین استفاده کنید تا چک کنید که آیا قبلا نام انتخابی شما استفاده شده یا خیر.

  1. ساختار تجاری خود را انتخاب و آن را ثبت کنید

گزینه ­های متعددی وجود دارند تا شما بتوانید به صورت قانونی ساختار کسب و کار و وب سایت فروشگاهی خود را مشخص کنید:

  • مالکیت اختصاصی
  • LLC یا شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت سهامی

در صورتی که فقط شما انتخاب کنند­ه­ ی ساختار تجاری هستید، از طرف اداره کل مالیات­ به عنوان مالکیت اختصاصی شناخته خواهید شد که مسئولیت مالیات را نیز بر عهده خواهید داشت. موارد زیادی هستند که هنگام انتخاب ساختار تجاری و وب سایت تجارت الکترونیک خود باید در نظر بگیرید، مخصوصا مسئولیت در شرایطی که از شما شکایتی شده باشد، پس حتما برای اتخاذ تصمیم درست، با وکیل معتبر صحبت کنید. اگر شما دارای شرکت سهامی یا LLC هستید، دارایی­ های کسب و کار و دارایی­ های شخصی از یکدیگر جدا شده و محافظت می­شوند.

 

طراحی سایت فروشگاهی       شرکت طراحی وب سایت      طراحی وب سایت شرکتی 

  1. مجوزهای تجاری لازم را دریافت کرده و مدیریت کنید

مجوزهای تجاری وب سایت تجارت الکترونیک شاید از ناحیه ­ای به ناحیه­ ی دیگر و از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد اما حتما چک کنید که چه مجوزهایی باید داشته باشید. با توجه به اینکه وب سایت تجارت الکترونیک به صورت آنلاین کار می­کند احتمالا نیاز به مجوزهای زیادی نداشته باشید (بسته به محصول فروشی شما)، اما این احتمال هست که باز هم تعداد مجوز نیاز داشته باشید. برای اطلاع از این مجوزها هم می­توانید از یک وکیل کمک بگیرید و هم به صورت آنلاین در اینترنت سرچ کنید. همچنین می­توانید با ساختمان شهرداری شهر محل سکونت خود تماس گرفته و از آنها بخواهید شما را راهنمایی کنند. بخاطر داشته باشید که همه­ ی شهرها به دنبال کسب و کارهای جدید هستند تا درآمد مالیاتی خود را زیادتر کنند، چه به صورت وب سایت فروشگاهی و آنلاین باشد و یا به صورت آفلاین، در هر صورت به شما کمک خواهند کرد.

  1. عرضه­ ی مستقیم محصول از تولید کننده به مصرف کننده یا ذخیره کردن محصولات را مدیریت کنید

نحوه­ ی ذخیره کردن و ارسال محصولات و موجودی تصمیم بزرگی است که باید گرفته شود. خیلی از کسب و کارهای آنلاین و وب سایت تجارت الکترونیک محصول را بی واسطه و مستقیم به دست مصرف کننده می­رسانند و بسیاری از شرکت­ های تولیدی نیز از عرضه­ ی مستقیم کناره گیری کرده ­اند و بسته به محصول فروشی، شاید عرضه­ ی مستقیم برای یک گزینه محسوب شود یا خیر. در صورتی که قصد انبار کردن کالاها را دارید حتما مطمئن باشید فضای کافی برای اینکار دارید و بیمه­ ی مناسب نیز برای دارایی خود در برابر دزدیده شدن و یا سوختن در نظر بگیرید.

  1. نرم افزار حسابداری راه اندازی کنید

راه اندازی کسب و کاری ساختار یافته و نظام مند از همان ابتدای کار، رونق و پیشرفت وب سایت فروشگاهی را بسیار ساده­تر خواهد کرد. از نرم افزارهای حسابداری معروف برای شروع کار استفاده کنید و حتما نوع متناسب با مدل کسب و کار خود را خریداری کنید. این کار به شما این امکان را می­دهد تا مالیات خود را در موعد مقرر سریع­تر پرداخت کنید ضمن اینکه می­توان گزارشات میزان سود و ضرر و دیگر گزارشات مفید را هم می­توانید برای وب سایت تجارت الکترونیک خود دریافت کنید. در هر زمانی اطلاع از اینکه کسب و کار شما از لحاظ مالی در چه جایگاهی قرار دارد بسیار مهم است و قطعا به شما کمک خواهد کرد تا در مورد وب سایت تجارت الکترونیک تصمیمات هوشمندانه و آگاهانه ­ای اتخاذ کنید.

  1. نام دامنه خریداری کنید

نام دامنه اگر از کسب و کار شما مهم­تر نباشد به اندازه ­ی همان اهمیت دارد. در صورتی که امکانش هست، نام دامنه­ای برای وب سایت تجارت الکترونیک خود انتخاب کنید که حاوی کلمات کلیدی باشد. هر چقدر از زمان انتخاب نام دامنه ­ی شما بگذرد، جایگاه و رتبه ­ی بهتری در گوگل و سایر موتورهای جستجو پیدا خواهد کرد و بیشتر تمایل پیدا می­کنید تا با نام دامنه ­ای که از ابتدا انتخاب کردید ادامه دهید. ضمنا هنگام انتخاب نام دامنه برای وب فروشگاهی، مطمئن باشید که حفظ کردن آن برای مشتریان راحت باشد.

  1. وب سایت تجارت الکترونیک خود را بسازید

قسمت جالب ماجرا زمانی شروع می­­شود که نوبت به طراحی وب سایت تجارت الکترونیک می­ رسد. تصمیم بسیار حیاتی و موفقیت کسب و کار شما از این مرحله شروع می­شود، پس این تصمیمات را سرسری نگیرید. دو نکته­ ی اصلی وجود دارند که باید به آن توجه کنید:

  • از چه نوع پلتفرم فروشگاهی استفاده خواهید کرد؟ گزینه ­های زیادی وجود دارند از انواعی که به عنوان میزبان محصولات شما هستند یا پلتفرم­ های اپن سورس. کدام یک برای شما مناسب است؟ همه­ ی این موارد بستگی به ویژگی­ ها، عملکرد و مقیاسی دارد که کسب و کار خود را به سمت آن سوق می­دهید. در صورتی که نیاز به پلتفرم خرید بسیار ساده و ابتدایی دارد، پلتفرم­ هایی مثل ووکامرس مناسب هستند. اگر نیاز به شخصی سازی، ساختارهای یکپارچه­ ی ERP و سایر ویژگی­ های خاص در این قسمت دارید، پلتفرم منبع باز که اجازه­ی دسترسی به کدهای منبع را می­دهند گزینه­ی مناسبی هستند. می­توانید با شرکت طراحی سایت رایان تماس بگیرید و در انتخاب پلتفرمی مناسب به شما مشاوره دهیم.
  • کدام شرکت طراحی وب سایت فروشگاهی را انتخاب خواهم کرد؟ سازمانی که انتخاب می­کنید تا چندین سال همراه شماست تا از زمان راه اندازی وب سایت تجارت الکترونیک تا انتها شما را پشتیبانی کند اما مطمئن باشید که این شرکتها تجربه­ ی بسیار زیادی در کار با وب سایت تجارت الکترونیک داشته باشند. در صورتی که شرکت اشتباهی را انتخاب کنید خیلی زود نیاز به طراحی مجدد وب سایت خود پیدا می­کند و از هزینه­ی توسعه­ ی ابتدایی خلاص شوید.
  1. در مورد میزبانی وب سایت و ایمیل تصمیم بگیرید

سرعت وب سایت تجارت الکترونیک شما شدیدا بستگی به میزبانی وب سایت دارد. اینکه چه نهاد یا سازمانی را برای میزبانی انتخاب کنید بستگی به پلتفرم تجارت الکترونیکی خواهد داشت که تصمیم به استفاده از آن دارید. در صورتی که از ارائه کننده ­ی سبد خرید تجارت الکترونیک میزبانی شده استفاده می­کند، هزینه­ ی میزبانی در هزینه ­ی کل حساب می­شود. در صورتی که از پلتفرم منبع باز استفاده کنید، میزبان خودتان را باید داشته باشید. از شرکت طراح وب سایت تجارت الکترونیک شما، مسیر و شیوه­ ی درست را نشان داده و حساب کاربری متناسب را برای شما ایجاد خواهد کرد.

  1. بازاریابی کنید و برنامه ­ی بازاریابی داشته باشید

داشتن برنامه ­ی بازاریابی ساختار یافته و نظام مند، اساس و پایه­ ی موفقیت کسب و کار آنلاین شماست. وقتی تجارت الکترونیک راه اندازی می­کنید، قرارگیری در صفحه­ی اول گوگل و موتورهای جستجو فقط مشتریان به دنبال کالای شما هستند، مهم­ترین هدف است. دو راه برای قرارگیری در صفحه­ ی اول گوگل وجود دارند:
 Google Ads

  • برای اینکار پول بپردازید – به کمک Google Ads می توانید کلمات کلیدی انتخاب کنید که می خواهید در صفحه ی اول گوگل باشند و به ازای هر باری که روی تبلیغات شما کلیک می­شود پول پرداخت کنید. این کار یک شیوه­ ی عالی برای نشان دادن سریع وب سایت تجارت الکترونیک شماست اما توجه داشته باشید که برای اینکار نیاز به بودجه­ ی مشخصی و نسبتاً زیادی دارید.
  • به دنبال رتبه گیری organic باشید – گوگل هم تبلیغات و هم نتایج ارگانیک را نشان می­دهد. در صورتی که زیر ناحیه­ی تبلیغات باشید پس در نتایج ارگانیک گوگل هستید. خیلی از سرچ­ ها، تبلیغات را رد می­کنند و به سراغ نتایج ارگانیک می­روند و این همان جایی است که باید باشید. اما چطور در این رتبه قرار بگیرید؟ برای اینکه در صفحه­ ی اول گوگل در بین آیتم­ های جستجو قرار بگیرید، موارد زیادی وجود دارند اما همه­ی این موارد در گرو داشتن وب سایت تجارت الکترونیک عالی، محتوای با ارزش و اعتبار و قدرت است. شما به سازمان ­های خدمات دهنده­ی SEO برای وب سایت تجارت الکترونیک خود نیاز خواهید داشت (شرکت رایان) تا در صفحه­ ی اول گوگل قرار بگیرید، مگر اینکه یک SEO کار حرفه­ ای باشید. شرکت ما در زمینه­ ی وب سایت فروشگاهی، سابقه­ ی کاری بسیار زیادی مخصوصا در زمینه­ ی SEO دارد.
  • طراحی سایت تهران       طراحی سایت اختصاصی     قیمت طراحی سایت
  1. از نرم افزار برای بررسی میزان موفقیت خود استفاده کنید

نرم افزارهای زیادی وجود دارند تا میزان موفقیت فروش و بازاریابی جستجوی گوگل شما را در مورد وب سایت تجارت الکترونیک ارزیابی کنند. بررسی این آمار و ارقام و وضعیت بخش­ های مختلف و ایجاد پیامی برای کسب و کارها و ترند های مختلف به شما در اتخاذ تصمیمات هوشمندانه برای کسب و کار کمک خواهد کرد. با اینکه استفاده از این نرم افزارها به هزینه­ های شما اضافه خواهد کرد، اما ارزش این را دارد تا در جریان دقیق امور قرار بگیرید و با حدس و گمان پیش نروید.